Jozefgemeenschap

Welkom
Welkom op de Jozeflocatie van de Hildegardparochie, welkom bij de Jozefgemeenschap in Zuidhorn. Deze katholieke gemeenschap in het Westerkwartier heeft zijn wortels in de Sint Jozefparochie. Deze parochie is in 1763 ontstaan als statie (schuilkerk) in Aduard, vlakbij waar tot in de 16e eeuw het klooster stond.

St. Jozefkerk
In 1844 werd de huidige kerk gebouwd in Zuidhorn. In 1929 werden kerk en pastorie gerenoveerd; een restauratie van de kerk werd afgerond in 2008. Het houtsnijwerk-altaar komt uit een Jezuïetenstatie in de stad Groningen (1700). Het eikenhouten beeld dat in de kerk links van het altaar hangt, Onze Lieve Vrouw van Aduard, stamt uit 1500.

Jozefgemeenschap
Onze parochianen komen uit de wijde omgeving van het Westerkwartier. We vinden het belangrijk dat er een sfeer van openheid is in de Jozefgemeenschap, zodat mensen met een verschillende achtergrond en een verschillende manier van geloven zich thuis voelen. Dat vraagt dat we respect voor elkaar hebben, dat we met elkaar van mening kunnen verschillen maar elkaar niet loslaten. We willen een gemeenschap zijn waar mensen op elkaar betrokken zijn en met elkaar meeleven. We willen een gastvrije locatie zijn waar ook mensen die weinig of niet in de kerk komen voelen dat ze welkom zijn. Een plek waarvan mensen weten dat ze er altijd kunnen aankloppen.

Website
Op de website vindt u praktische informatie over de Jozefgemeenschap, zoals de Jozefraad, over werkgroepen en de Raad van Kerken Zuidhorn.

Adres van de St. Jozefkerk
De Gast 38, 9801 AE Zuidhorn
Telefoonnummer voor contact: 050 5515832 (Corrie Stolwijk)

De Jozefgemeenschap is aangesloten bij het Platform Kerken Westerkwartier, een samenwerkingsverband dat zich richt op de bestrijding van eenzaamheid en armoede.