Inspiratie

Door middel van catechese en bezinning willen we kennis nemen via de Bijbel over wat God ons wil zeggen en hoe we dit in ons leven vorm kunnen geven. In de diverse vormen van liturgie willen we God gedenken, eren en bedanken op de zondagen maar ook door de week en op bijzondere, vreugdevolle en verdrietige, momenten. In de Diaconie willen we onze liefde voor God in praktijk brengen in de zorg voor de ander.

Naast de Bijbel hebben we ons laten inspireren door Hildegard van Bingen (1098 tot 1179), abdis van het klooster van Bingen. Hildegard was een veelzijdige vrouw. Ze had een grote kennis van het Oude en Nieuwe Testament, ze had visioenen die ze liet optekenen en ze was een mystica waarbij theologie (het zoeken naar kennis over God) nog verweven was met de persoonlijke omgang met God. Daarnaast was ze filosofe, ze componeerde haar eigen muziek en ze had een grote kennis van de natuur, met name van de planten en kruiden. Daarnaast durfde ze zaken aan de kaak te stellen (ook en juist bij de kerkelijke autoriteiten), vernieuwingen voor te stellen en was ze pastoraal bewogen. Op 10 mei 2012 werd ze heilig verklaard en op 7 oktober datzelfde jaar tot kerklerares verheven. Haar feestdag op de heiligenkalender wordt gevierd op 17 september.
Moge haar veelzijdigheid een afspiegeling zijn van onze gemeenschappen, waarbij alle mensen welkom zijn, en dat zij een bron mag zijn voor ons werken en leven met God.

H. Hildegard van Bingen (1098 – 1179)

Hildegard van Bingen (Bermersheim, bij Alzey, Midden-Duitsland, 1098 – Rupertsberg, bij Bingen, 17 september 1179), was een Duitse benedictijnse abdis en geldt als eerste vertegenwoordigster van de Duitse middeleeuwse mystiek. Zij was onder meer actief op het gebied van religie, kosmologie, wetenschappen, filosofie, compositie en muziekbeoefening, poëzie, plantkunde en taalkunde.