Jongeren Jozef

Jongeren actief in Jozeflocatie 2021

Vanwege de corona-maatregelen was het niet gemakkelijk om met de jongeren samen te komen in 2021. Pas in het voorjaar begonnen we weer met activiteiten.
De jongeren hielpen vanaf maart 2021 op de eerste zondag van de maand met de verkoop van de Fairtrade producten van de Wereldwinkel.

Ook hielpen de jongeren twee keer per maand met het oppassen op de kinderen
(1 en 2 jaar) van een jong nieuw gezin in onze Jozefgemeenschap.

In mei en juni kwamen we met de jongeren bij elkaar. Eerst ‘online’ en later in de pastorietuin. We kozen voor het thema ’Verbinding’ bij de bijeenkomsten omdat we ervaren hadden hoe moeilijk het leven wordt als je je vrienden, familie en mensen bij de sportclub en de kerkgemeenschap, lang tijd niet ziet omdat het niet ‘veilig’ is.

Op vrijdag 2 juli hadden we een gezellige avond en gingen we samen eten. Iedereen had iets lekkers meegebracht. Na de gezamenlijke maaltijd deden we een spelletje en spraken we de jongerenviering door.

Op zondag 4 juli was de jongerenviering in de pastorietuin. Er waren 12 jongeren die hun bijdrage leverden aan deze viering. JozefsNotenhout zong met een klein koor. Het was gezellig druk en het weer zat enorm mee! Tijdens de viering gingen de jongeren in gesprek met de parochianen over hoe zij de ‘lockdown’ ervaren hadden: ‘Wat hadden zij gemist?’ Na de viering verkochten we Fairtrade producten en er werd nog lang nagepraat bij een kopje koffie/thee en iets lekkers.

Na de zomervakantie was het weer even afwachten met alle Corona-besmettingen. We kwamen op vrijdag 19 november ‘online’ bij elkaar en deden een ‘Escaperoom’ opdracht. We waren 3 uur actief met het zoeken naar een vermiste vrouw, van 19.30 uur tot 22.30 uur! Met aanwijzingen (‘van haar ongeruste vriend’) reisden we de hele wereld over en vonden we haar uiteindelijk geboeid in een kelder. Het was een erg ingewikkelde puzzel. Bewonderenswaardig hoe goed onze jongeren de puzzelstukjes bij elkaar kregen door goed samen te werken!! Daarnaast spraken we met de jongeren over het Vormsel. Wat betekent dit sacrament? Voor de jongeren iets waar ze weinig van af wisten. We hopen in 2022 met elkaar aan de voorbereidingen te beginnen.

In de Advent van 2021, zaterdag 18 september, gingen we met de jongeren én een aantal moeders kerststukjes maken. Een deel van de (bijna 40) kerststukjes werd op zondag 19 december na de viering verkocht. De opbrengst van de actie € 115,- ging naar ‘Actie Kerstpakket Westerkwartier 2021’van Geertje Veenstra uit Den Horn. Verder gingen er ruim 20 stukjes naar parochianen die wel een steuntje in de rug konden gebruiken. Het was een zeer gewaardeerde actie!

Bedankt jongens en meisjes! We gaan in 2022 weer verder!
We hopen dat er ook weer nieuwe jongeren bij de groep aan sluiten. Je bent welkom vanaf 12 jaar. Kom je ook een keer kijken?

Corina en Carien,
werkgroep jongerencatechese

Contact via e-mail
dia.jozef@hildegardparochie.nl

Jongeren actief op Jozeflocatie 2020

Na de zomervakantie 2019 begonnen wij met de jongeren aan een nieuw project: ’de tien geboden’. Dit project zouden we dan in juli 2020 afsluiten met een jongerenviering.

Werkgroepjes

Op zondag 8 maart 2020 maakten we in groepjes foto’s om de tien geboden in onze eigen tijd te plaatsen.

Foto's verzamelen

Overleg.

‘Bewonder geen andere goden naast mij’

‘Gebruik mijn naam niet als scheldwoord’

Sinterklaasavond

In december 2019 hadden we onze jaarlijkse Sinterklaasavond met pakjes en het dobbelsteenspel. Wie gaat het met het grappigste cadeau of de lekkerste chocola naar huis…? Wie verzint de gekste opdracht? Wie kan de hoogste toren bouwen van pepernoten?

Advent 2019

In de Advent van 2019 haalden de jongeren geld op met de verkoop van zelfgemaakte kerststukjes en het mede-organiseren van een kerstmaaltijd voor parochianen uit de Jozefgemeenschap. Het toetje was gemaakt door de jongeren! Mmmmm…
De opbrengst van de Advent-acties ging naar Camping ‘Polemonium’ in Opende, een camping voor mensen met weinig geld.

Vanwege de Corona-pandemie zijn de jongeren na zondag 8 maart 2020 niet meer bij elkaar geweest. We hadden zoveel leuke plannen en ideeën….

Kerstmaaltijd ouderen Jozefgemeenschap

Kerststukjes

Op naar 2021

Bedankt jongens en meisjes! We gaan in 2021 weer verder!

Corina en Carien, werkgroep jongerencatechese