Protocol kerkgangers Nicolaaskerk in coronatijd

Nicolaas Parochie Haren

Dit protocol is voor iedereen die naar de kerk komt om een viering bij te wonen.

Alle maatregelen inzake de anderhalve meter regel hygiëne – handen reinigen bij binnenkomst van de kerk, hoesten en niezen in ellenboog, gebruik van papieren zakdoekjes – en gezondheid – bij verkoudheidsklachten en/of verhoging thuis blijven– gelden ook voor het kerkbezoek.

• De live stream vieringen vanuit de Nicolaaskerk blijven doorgaan.
    In het kader van de privacy zullen we er voor zorgen dat u niet in beeld komt.
  • Er is alleen voorzang door een cantor. Er mag tijdens de viering niet meegezongen worden.
  • Het intentieboek achterin de kerk is verwijderd. U kunt uw intentie tot zaterdagmiddag 15 uur per mail opgeven: nicolaasraad@hildegardparochie.nl
  • In de maand juni 2020 moet u zich vooraf aanmelden bij Sylvia Berbers op donderdag 18 juni en donderdag 25 juni telefonisch tussen 16.00 en 18.00 uur op telefoon nummer 06 12914457. Daarna kunt u zich via de mail aanmelden:  sylviaberbers@gmail.com.
  • In de maand juni mogen volgens de RIVM regels 30 personen aanwezig zijn. Bij meer dan 30 aanmeldingen wordt u aangeboden op de reserveringslijst gezet te worden voor de zondag erna.

Bij binnenkomst kunt u producten voor de Voedselbank in de bekende bak deponeren. Daarna ontsmet u de handen bij de pomp met ontsmettingsgel die achter in de kerk staat.

U meldt zich bij de gastvrouw/heer die uw naam afvinkt op de lijst met aanmeldingen.

De gastvrouw/heer biedt u aan een GvL uit de kast te nemen.  GvL neemt u mee naar huis en brengt hem bij een volgende bezoek weer mee naar de kerk. Er mag gebruik gemaakt worden van een eigen kerkboek.

Gastvrouw vertelt u de looproute, in middenpad naar voren, via de zijpaden naar achteren. De looproute is met pijlen aangegeven.

Een kaars aansteken bij het Mariabeeld  is mogelijk. Steek uw kaars aan, aan een reeds brandende kaars. Denk aan anderhalve meter afstand. Er staat gel bij het Mariabeeld voor het reinigen van de handen.

U kunt in de bank plaats nemen op een gemarkeerde plaats. Iedere bank heeft drie gemarkeerde plaatsen.

Een  gemarkeerde plaats kan bezet worden door een persoon alleen of door twee huisgenoten, maar er mogen niet meer dan 4 personen in een bank plaatsnemen.

De plaatsen moeten van vooraf aan gevuld worden. Vanaf het middenpad eerst de verst gemarkeerde plaats in de bank nemen.

Communie uitreiking:

De voorganger reikt eerst de communie uit aan de bezoekers op de stoelen.

Tijdens de communie uitreiking houdt u anderhalve meter afstand van elkaar (zie vloer markering). Looproute: via middenpad naar voren, via zijpad terug naar de bank.

Vanuit de voorganger gezien gaat eerst de rechter kant van de kerk ter communie, daarna de linker kant.

Het uitreiken van de communie begint vanaf de achterste bank rechts. Daarna de linker kant van achteren naar voren.

Voor het ontvangen van de communie moeten de handen met ontsmettingsgel gereinigd worden. Hiervoor staat desinfectiegel op twee plaatsen in het middenpad en er ligt gel op de gemarkeerde stoelen.

De voorganger draagt tijdens het communie uitreiken een gezichtsmasker en reikt met een pincet de hostie uit.

Einde viering: bezoekers in de achterste banken verlaten als eerste de kerk. Denk aan anderhalve meter.

Zo nodig kunt u gebruik maken van het toilet. Er staat desinfectiegel en er liggen hygiënische doekjes waarmee u alles wat u aangeraakt heeft moet afnemen.

Na de viering geen handen schudden.

GvL mee naar huis nemen.

Collecte bijdrage kunt u na afloop van de viering in de schaal achterin de kerk deponeren, maar liever via een bankoverschrijving NL34INGB0000964364 doneren.

Mocht iets u niet duidelijk zijn vraag het de gastvrouw/heer. Ze zijn altijd bereid u te helpen.

Nicolaasraad, 6 juni 2020